Mentorordninger

Læringsmål

Formålet med denne gjennomgangen er:

  • At dere reflekterer over hvordan dere tar imot nye medarbeidere og tillitsvalgte.

  • At dere skal lære hva en mentorordning er.

Tidsestimat

Sett av 45 minutter 

Innføring

Skal vi lykkes i å øke mangfoldet i organisasjonen må vi rekruttere bredere enn før, og ta imot nye på en god måte. Å beholde og få nye medarbeidere og tillitsvalgte til å trives er viktig. 

Sørg for å gi nye styremedlemmer opplæring og informasjon om sakene organisasjonen jobber med.

Sørg for at mangfoldet i personalgruppa blir ivaretatt i videreutvikling for ansatte i organisasjonen. Vurder hvilke kurs, opplæring og eventuelle mentorordninger det kan bli behov for, for å gi like muligheter.

Mangfoldig rekruttering handler også om å være oppmerksom på barrierer i egen organisasjon, som kan bidra til at grupper og personer ikke får tilstrekkelig opplæring og muligheter til å bidra med sine ressurser. 

Opplæring er viktig, ikke bare for den enkelte, men for hele styret og personalgruppa, som skal lære å fungere sammen og for å utvikle en god og inkluderende organisasjonskultur. I en organisasjon vil det være behov for ulike former for opplæring og samhandling. Kjernen i en mentorordning er at to personer møtes til dialog. 

Mentorordninger

I et klassisk mentorforhold er det to parter, en mentor og en adept. De utgjør en mentorrelasjon.  Å være mentor handler om å dele egne erfaringer andre har bruk for, og å snakke sammen om det som opptar adepten. 

Målet med en mentorordning er personlig utvikling, som økt selvtillit og selvinnsikt, og å bli klar over egen motivasjon, verdier og mål. Videre å utvikle faglig kunnskap og innsikt i ulike oppgaver, yrker og karriereveier og å få et utvidet nettverk. Eksempler på mentordninger er idrettsforbundets mentorordning for unge ledere i idretten, Trondheim kommunes mentorprogram for flyktninger med medbrakt høyere utdanning og organisasjonen Sammen om en jobb, som kobler innvandrere og frivillige med samme utdanningsbakgrunn i et mentorprogram på tvers av kulturer. Se flere under lenker nederst på siden.

Å komme fra ulike kulturer og livssituasjoner kan skape ulik forståelse, tolkninger og misforståelse, og i verste fall konflikt. En mentorordning kan skape økt kulturforståelse, gjennom at deltakerne får innsikt i andres tankesett, holdninger og verdier. En mentorordning er også en fin måte å få arbeidslivet til å ta i bruk ubenyttede ressurser og skape et mer inkluderende og mangfoldig arbeidsliv. Det kan bidra til å senke tersklene for å komme inn i arbeidslivet eller i tillitsverv i en organisasjon og utvide virksomheters blikk for hvem de rekrutterer. Frivillig sektor er en stor og viktig del av arbeidslivet og må ta sin del av ansvaret for et mer inkluderende og mangfoldig arbeidsliv.

En god mentorrelasjon er avhengig av tillit og respekt, og gjensidig utbytte. Den som er mentor og som skal dele sine erfaringer vil også lære mye av sin adept. Ofte vil mentor være den eldre og mer erfarne som veileder en yngre person innenfor et fag de har felles. Andre relasjoner kan handle om at en yngre mentor, med en annen bakgrunn, deler erfaringer fra sitt liv som gir den eldre adepten innsikt for eksempel i det å vokse opp med en flerkulturell identitet.

Spørsmål

Still deg selv spørsmålene:

  • På hvilken måte ivaretar opplæringen av medarbeidere og tillitsvalgte i vår organisasjon mangfoldet i organisasjonen?

  • Kan en mentorordning bidra til å øke mangfoldet i organisasjonen vår? Hvis ja - hvordan?

Fremgangsmåte

Før dere lager, eller deltar i en mentorordning, er det fint å gjøre litt research og la seg inspirere av andre. Ta gjerne kontakt med organisasjoner eller bedrifter om hvilke erfaringer de har. Listen under gir en oversikt over noen viktige sider ved å lage og gjennomføre en mentorordning.

Mentorordninger har gjerne lang varighet og en kombinasjon av felles opplæring i tillegg til møtene mellom mentor og adept. Det gir rom for en strukturert prosess og å utvikle en personlig relasjon. For å lykkes med en mentorordning er det viktig at man kan sette av tilstrekkelige ressurser.

  1. Lag en plan! Dere må bruke tid på å beskrive tydelig på hva som er formålet med å ha et mentorprogram i deres organisasjon. Sørg for god forankring i styret, og plass i budsjetter og planer som viser hva dere vil oppnå, for organisasjonen og målgruppen. Dette er viktig også for de som skal delta i mentorordningen, slik at de vet hva de skal være med på, hvorfor og hva de kan forvente å oppnå.

  2. Avklar forventningene tidlig i et mentorprogram. Alle involverte trenger informasjon om sin rolle i mentorprogrammet og at de må sette av tid til å delta. Hva er adeptens behov? Kan mentor oppfylle alle forventningene? Hva er organisasjonens ansvar og hva må mentor og adept selv løse? Klare og faste avtaler for hvor og når man skal møtes, er avgjørende. Ingen mentorrelasjoner er like, men de er helt avhengige av adeptens behov og mentors mulighet for å bistå. De bør lage en oversikt over tema som skal drøftes og bli enige om hva som er nyttig. 


  3. God opplæring og oppfølging er nyttig. Tilby introduksjonskurs som en del av mentorordningen. Her skal deltakerne bli bevisst adept- og mentorrollen. Fagseminarer med tema knyttet til målet med mentorordningen og målgruppens behov bidrar til erfaringsutveksling og bygging av nettverk, og gir viktige supplement til det den enkelte mentor kan dele med sin adept. Vurder hva dere har tid og ressurser til. Vurder hvor mye tid dere forventer at mentorer og adepter setter av til felles opplæring, hva som er obligatorisk og hvordan dere sikrer at innholdet blir relevant.

  4. Evaluering og oppfølging er viktig. 
Å ha en god prosess for rekruttering av mentorer og adepter er avgjørende. Jobb godt med utvelgelse og kobling for å få gode mentorrelasjoner. Videre er løpende evaluering og oppfølging viktig. Det må være høye etiske standarder i programmet, som en taushetserklæring. Det må være tydelig hvem i organisasjonen som er ansvarlig for å administrere, gjennomføre og å følge opp deltakerne i mentorprogrammet.

Oppsummering «Vi har nå lært at…» 

  1. For å øke og ta vare på mangfoldet i organisasjonen må vi ta imot nye på en god måte og gi opplæring og muligheter til å utvikle og bidra med sine ressurser.

  2. En vellykket mentorordning må ha en god ramme: en plan for programmet, nødvendig opplæring og en prosess for rekruttering, utvelgelse og kobling for å få til gode mentorrelasjoner. 

  3. En mentorordning kan bidra til å utvikle organisasjonen din og nå målene for å øke mangfoldet i organisasjonen

Lenker

Eksempler på mentorordninger


Les også hvordan Agenda X rekrutterer og inkluderer medarbeidere.  Innlegg nr. 5.

image/svg+xml Clock 2007.05.28 Mothmolevna