Mangfoldig kommunikasjon

Læringsmål

Formålet med denne gjennomgangen er:

  • at dere skal lære hvordan organisasjonen kan kommunisere mangfoldig på best mulig måte. 

Tidsestimat

Sett av 45 minutter 

Innføring

Vi lever i et mangfoldig samfunn og da er det viktig at vår kommunikasjon speiler samfunnet vårt og gjør oss synlige for hele befolkningen. Mangfoldig kommunikasjon bør skje både utad og innad i en organisasjon. Det er viktig å tiltrekke mangfold, men det er like viktig å bevare mangfoldet som er i organisasjonen ved å skape en inkluderende organisasjonskultur som har plass til alle. Måten vi kommuniserer på har betydning for både for organisasjonens omdømme utad og utvikling av organisasjonskulturen. Å ha en felleskultur hvor man kan dele innsikt og perspektiver uten at man føler seg stigmatisert er viktig for en inkluderende organisasjonskultur. 

Spørsmål

Reflekter over følgende spørsmål: 

  • Hvem vil kjenne seg igjen i bildene i informasjonsmateriellet deres?

  • Er det rom for å være annerledes i organisasjonen deres?
    Mange minoriteter opplever usikkerhet på arbeidsplassen. Det kan handle om ikke å bli tatt alvorlig som fagperson eller fordommer mot noe man fortelle om fra sitt privatliv til andre på arbeidsplassen. 

Fremgangsmåte

Vi er opptatt av mangfold. Hvordan kommuniserer vi det? 

En av forutsetning for årekruttere mangfold i ledelsen og blant ansatte og tillitsvalgte er at man oppfattes som en åpen og inkluderende organisasjon, både internt og eksternt i organisasjonen. Dette krever bevisstgjøring rundt bruk av språk og visuelle verktøy i kommunikasjonskanaler, som for eksempel nyhetsbrev og stillingsannonser. 

Mange større organisasjoner bruker store ressurser på å rekruttere bredt ved å synliggjøre  organisasjonens mangfoldsverdier. I Norge er Posten, NRK og IKEA noen eksempler på organisasjoner som har jobbet godt med mangfold. Posten har over 75 ulike nasjonaliteter i staben. Utad i reklame og informasjonsmateriell framstår Posten mangfoldig. Et av de interne tiltakene er mentorprogrammet «Du gjør forskjellen». Det er et internt traineeprogram for medarbeidere med innvandrerbakgrunn som ønsker erfaring fra stillinger i administrasjon og ledelse i Posten-konsernet. Målet er å bidra til økt mangfold i ledelse, stab og administrasjon. Deltakerne tilbys egen mentor, relevante kurs og muligheten til å bygge nettverk. Men mindre organisasjoner med færre ressurser kan også rekruttere bredt ved å benytte andre type kanaler og plattformer for å synliggjøre sitt mangfoldsarbeid. Under følger noen tips for hva dere kan gjøre. 

  1. Få oversikt over mangfoldet i egen organisasjon og organisasjonens nettverk. Synliggjør mangfoldet deres. På den måten anerkjenner dere mangfoldets og dere presenterer en viktig verdi ved organisasjonen deres. 

  2. Lag rutiner som sikrer at kommunikasjonsarbeidet bidrar til å nå organisasjonens mangfoldsmål. For eksempel at i løpet av et år skal et visst antall saker i medlemsblad eller på hjemmesiden vise eller handle om mangfold.  

  3. Jobb med hvordan dere kan kommunisere eksternt at dere er en åpen og mangfoldig organisasjon gjennom deres nettside, nyhetsbrev og sosiale medier. Identifiser anledninger for mangfoldig kommunikasjon i organisasjonen deres, for eksempel merkedager. Kanskje det skal være like naturlig å ønske God eid på Facebook-siden deres som det er å ønske God Jul?  

  4. Skap nye, mangfoldige nettverk gjennom å gjøre dere mer synlige! Oppsøk steder hvor dere møter nye målgrupper. Skoler, religiøse arenaer eller kulturelle arrangementer kan være eksempler på arenaer dere kan sjekke ut. Tenk på om dere kan etablere samarbeid med minoritetsorganisasjoner for å kunne få ny inspirasjon og et større nettverk for å  nå bredere ut. 

  5. Sørg for et inkluderende språk i organisasjonen. Det handler om å gjøre informasjon tilgjengelig for eksempel ved å oversette deler av nettsider, brosjyrer og annen informasjon på flere språk. Bruk ressursene dere har tilgjengelig. Kanskje en samarbeidsorganisasjon kan hjelpe med å oversette? Et annet tiltak, kan være å lage inkluderende ordlister som forklarer interne begreper og stammespråk. Vær oppmerksom på at ord kan skape avstand. Unngå å skape et skille mellom «oss» og «de andre» når dere omtaler nye målgrupper.

  6. Sørg for at de dere vil nå forstår budskapet! Se for deg målgruppen, eller personen dere vil nå. Et tips er å teste tekst og bilder på noen i målgruppen. Man kan også bruke en  såkalt personas og stille seg spørsmål som hvem snakker jeg til? Hvilke bakgrunn og erfaringer har denne personen? 

  7. Tenk på visuelle virkemidler dere bruker på for eksempel nettside, presentasjoner, sosiale medier og i stillingsannonser. Er bildene deres inkluderende? Hvis ikke, så burde dere forsøke å ta nye bilder og ha mangfold i bakhodet når dere fotograferer framover. Det er ikke tilstrekkelig å oppfordre til at alle kan søke på en stilling hos dere, Vis at dere er opptatt av mangfold! 

  8. Konkrete tips for en mer inkluderende hverdag internt i organisasjonen kan være å skape en flerkulturell kalender med ulike religiøse høytider, og sørge for at maten dere serverer er tilpasset en mangfoldig arbeidsfellesskap. Og at man er åpen og nysgjerrig med sine kollegaer slik at alle føler seg komfortable til å dele av sitt private liv og erfaringer ved f.eks. lunsjbordet eller andre sosiale sammenkomster. For mer inspirasjon, kan du ta en titt nederst under lenkene vi har lagt til på denne siden.  

Oppsummering «Vi har nå lært at…» 

  1. En forutsetning for organisasjonen til å kunne rekruttere bredt fra befolkningen, er at man oppfattes som en åpen og inkluderende organisasjon. 

  2. Det krever bevisstgjøring rundt hvem organisasjonens målgruppe er, og

  3. Det krever bevisstgjøring rundt språk, visuelle verktøy og hvilken type utforming dere bruker i kommunikasjon ut av organisasjonen. 

  4. Dere trenger ikke nødvendigvis store ressurser for å kommunisere mangfoldig. Ta i bruk det dere har tilgjengelig, og bruk venneorganisasjoner rundt dere hvis det er mulig. 

Lenker

image/svg+xml Clock 2007.05.28 Mothmolevna