Fra ord til handling - Hvordan jobbe med inkludering i organisasjoner?

Foto: Hedvig Kolboholen

På inkluderingskoden.no har Frivillighet Norge samlet en rekke historier om inkludering i ulike frivillige organisasjoner. Historiene gir et innblikk i hvordan organisasjoner kan ta i bruk det store mangfoldet, og ressurser som finnes i det flerkulturelle Norge.

Det er et kjent fenomen at frivilligheten, og organisasjonslivet ikke gjenspeiler det flerkulturelle samfunnet vi lever i dag. Gjennom årene har frivillige organisasjoner riktignok økt mangfoldet i deltakermassen, men fraværet er mest tydelig i toppledelsen. Det holder ikke å kun ha en mangfoldig deltakergruppe, disse må også kunne ha reell innflytelse over avgjørelser som påvirker dem. Det handler om å skape organisasjoner som når ut til ulike mennesker, og som folk kan kjenne seg igjen i. Denne artikkelen løfter frem inkluderingsarbeid fra artikler på Inkluderingskoden.no.

Ikke nok med gode intensjoner

En fellesnevner ved de fleste historier på inkluderingskoden.no er at når det gjelder inkluderingsarbeid, så må en bare hoppe i det. Det er bedre å starte i det små, enn å utsette slike prosesser. Mange organisasjoner har store mål om å øke mangfoldet, men vet rett og slett ikke hvordan de skal oppnå målet. En artikkel som peker på dette er, «Ikke nok med gode intensjoner». Denne artikkelen handlet om Frivillighet Norges program Økt inkludering på topp. Daværende styremedlem i Frivillighet Norge Maren Harlem kom med en klar oppfordring om at tvil, og usikkerhet ikke skal stoppe inkluderingsarbeid.

–Ofte står det ikke på viljen, men på at vi er usikre på hvordan. Vi henger oss opp i at dette sikkert blir vanskelig, og så kommer vi ikke i gang.

Dialog som suksessfaktor

Arbeid med inkludering, og mangfold må ikke reduseres til et hyggelig mål for statistikkens skyld, eller et omdømmeverktøy. Formålet må være å bidra til å skape et bedre felleskap, enten det er snakk om en arbeidsplass eller en frivillig organisasjon. For å oppfylle disse gode intensjonene, må organisasjoner ha en klar strategi for gjennomføring. Dialog er en suksessfaktor i mange av historiene på inkluderingskoden.no. Noe så enkelt som å snakke med den andre motparten kan bidra til å avdekke fordommer, og tilrettelegge for samarbeid. I artikkelen «Hvor blir det av minoritetsjentene», ser vi hvor effektiv dialog er som verktøy. Ved å snakke med innvandrerforeldre og samarbeide med Norsk Organisasjon for Selvhjelp Flykttninger, klarte Florø SK Håndball-klubb å øke deltakermassen blant minoritetsjenter.

– Vi hadde møter, mange møter. Vi ville vite hvilke hindringer som lå i veien. Vi ønsket å forstå hvorfor jentene ikke var med, slik at vi kunne fjerne hindringene og få dem med på laget, fortalte inkluderingsleder i Florø SK håndball, Ann Kristin Førde.

Spre ordet

Det å finne en god strategi for inkluderende rekruttering består i å prøve ulike metoder, og se hva som fungerer best for den enkelte organisasjon. For å spre ordet om arbeidet til organisasjonen, må man tenke kreativt. Anna- Sofie Ekendahl-Dreyer fra Caritas har erfaringer med nettopp dette. I artikkelen «Mangfold er nødvendig for å lykkes», trekker hun fram bruken av ulike kanaler, og nøkkelpersoner som suksessfaktorer for hvordan frivillige organisasjoner kan rekruttere på en mer inkluderende måte.

–Grunnen til at vi fikk så mange frivillige på oppdraget er fordi vi tok i bruk en kanal vi ikke hadde hatt tilgang til før. En av våre frivillige driver en Facebook-side med fem tusen polske følgere hvor hun har gitt hjelp knyttet til arbeidstvister, skatt, ikke-utbetalt lønn og lignende. Etter å ha møtt henne i forbindelse med et informasjonsmøte om norsk arbeidsliv som Caritas arrangerte i februar, fant vi ut av vi burde samarbeide. Da vi søkte folk til å holde foredrag om rettigheter for å bekjempe utnyttelse og menneskehandel i arbeidslivet delte hun oppdraget på Facebook-siden og sa «dere har fått hjelp, nå er det på tide å hjelpe andre». Det fungerte veldig bra fordi det var en oppfordring til å gjøre noe konkret, og fordi det traff mange i målgruppen, forteller hun.

Anne- Sofie Ekendahl-Dreyer trekker også fram Frivillig.no som en viktig kanal for å kunne nå ut til målgruppen. Caritas brukte blant annet Frivillig.no for å kunne dele et oppdrag, hvor de hadde behov for en som snakket polsk

Gjennom samarbeid blir vi store

Det å skape inkluderende organisasjoner oppnås ikke ved at hver enkelt organisasjon, jobber for seg selv, samarbeid åpner for nye ideer og muligheter. Artikkelen «Gjennom samarbeid blir vi store», viser hvordan Buskerud Innvandrerråd har vokst på sine 23 år. De trekker fram samarbeid med lokalsamfunnet som en av nøklene til en vellykket organisasjon.

–Gjennom samarbeid blir man store. Det er slik vi blir inkludert, integrert og kan bekjempe store ting sammen. Og det er slik vi har blitt til Buskerud Innvandrerråd. Vi tror på alle, vi tror på et fredelig og inkluderende samfunn. Vi skal vise verden at vi kan leve sammen i fred og fordragelighet, og respektere hverandre som mennesker uavhengig av religion og hjemland. Man må jobbe lokalt og samarbeide med lokalsamfunnet - man må være døråpner og ha døren åpen. Folk må se hva man gjør, og man må bygge nettverk og være synlige. Vi prøver å samarbeide med så mange som mulig.

Forstå verdien av mangfold

Tidligere styreleder i Frivillighet Norge, Heikki Eidsvoll Holmås, har uttalt at- skal man få endring må man først erkjenne at man har en utfordring. Og så må man gjøre ord til handling.

Det kan være utfordrende å få til handling, dersom organisasjonen strever med å vite hva det innebærer å være en mangfoldig organisasjon. Artikkelen «Vilje til mangfold» løfter frem denne problematikken. Den tar for seg prosjektet til Frivillighet Norge, «Inkludering på topp». I forbindelse med dette uttalte forsker Jon Rogstad seg om hva mangfold vil si i praksis.

–Å jobbe for økt mangfold er ikke bare å åpne for at flere er tilstede, men for å gjøre ting på en ny måte, sa Jon Rogstad, forsker Fafo.

Endringer er enklere å akseptere, dersom en forstår hvilken effekt det vil ha i fremtiden. Organisasjoner må derfor først definere og forstå hvorfor mangfold er viktig for organisasjonen. Dette må presenteres klart og tydelig for alle i ledd i virksomheten. I artikkelen er det løftet frem fem konkrete tips på hvordan en kan iverksette arbeidet med inkludering og mangfold. Disse fikk vi av Lisa Cooper på en av samlingene i Inkludering på topp. I figuren under presenterer vi tipsene. Arbeid med inkludering skjer ikke over natten, og en fellesnevner ved alle organisasjoner på Inkluderingskoden.no, er at de har jobbet langsiktig og målrettet.


Fem faser man jobbe med for å øke mangfoldet-Tips fra Lisa Cooper fra Leadership Foundation og Catalyst. Illustrtasjonen er laget av Helei Ahmadi. 

Tekst: Helei Ahmadi, november 2021