Mangfold er nødvendig for å lykkes!

Anna-Sofie Ekendahl-Dreyer er teamkoordinator for organisasjonsarbeid på arbeidsinnvandringsfeltet i Caritas Norge.

Anna-Sofie Ekendahl-Dreyer er teamkoordinator for organisasjonsarbeid på arbeidsinnvandringsfeltet i Caritas Norge.

I løpet av tjuefire timer på en helt vanlig tirsdag i slutten av februar meldte førtiåtte frivillige som snakker polsk seg til Caritas Norge sitt oppdrag på Frivillig.no. Oppdraget går ut på å være frivillig i helgene, og holde informasjonsforedrag på polsk om rettigheter i arbeidslivet

– Mangfoldet blant de frivillige er selve kjernen i virksomheten, og en nødvendighet for å lykkes. Det gir resultater, forteller teamkoordinator for organisasjonsarbeid på arbeidsinnvandringsfeltet i Caritas Anna-Sofie Ekendahl-Dreyer.

Viktig å kunne gi noe tilbake til samfunnet

Anna-Sofie leder Caritas sitt ressurssenter som gir arbeidsinnvandrere et helhetlig tilbud om hvordan de skal finne frem i det norske samfunnet. For å kunne gjennomføre sine aktiviteter og tilby gode tilbud trengs det hundrevis av frivillige som behersker mange ulike språk, blant annet polsk. Forskning viser at polske innvandrere er blant de som i minst grad deltar i frivillige organisasjoner i Norge, men Anna-Sofie mener at selv om den norske og polske kulturen er ulike på mange områder, blant annet når det gjelder deltagelse i frivillige organisasjoner, så er det andre faktorer som spiller en viktigere rolle. Hun trekker fram det å få en konkret oppgave og kunne bidra til en sak man brenner for og kjenner godt til som noe av det aller viktigste for å senke terskelen for å melde seg som frivillig.

«Hvis man som innvandrer er usikker på det norske samfunnet, så ønsker man heller ikke å bruke fritiden sin på saker man ikke opplever at angår en. Da er det opp til frivillige organisasjoner å gi kunnskap og skape tillitt, og ikke minst finne ut av hvilke saker det er som engasjerer.»

Hun legger til at flere av de frivillige som meldte seg skrev hvorfor de vil bidra. Noe av det som gikk igjen var at de hadde opplevd urettferdighet i arbeidslivet og nå ville hjelpe andre. Blant de frivillige som meldte seg er det et stort spenn både i alder og erfaring, den yngste er nitten og den eldste er sekstisju. Noen har jobbet som seniorrådgiver i arbeidstilsynet i mange år, mens andre er litt nyere i landet og snakker brukbart norsk. Men alle har til felles at de snakker polsk og er engasjerte i kampen mot utnyttelse av arbeidstakere.

Direkte kontakt med målgruppen er en suksessfaktor

Anna-Sofie trekker frem direkte kontakt med potensielle frivillige som en viktig suksessfaktor for å rekruttere. Da Caritas trengte frivillige som snakker polsk tok de i bruk ulike kanaler hvor de kunne nå målgruppen direkte, og delte oppdraget sitt på Frivillig.no på mange ulike flater. Frivillig.no er en gratis rekrutteringskanal på nett hvor organisasjoner kan søke frivillige, og hvor frivillige kan søke på oppdrag de vil bidra til hos en organisasjon og Caritas har til enhver tid en rekke aktive oppdrag på siden.

«Grunnen til at vi fikk så mange frivillige på oppdraget er fordi vi tok i bruk en kanal vi ikke hadde hatt tilgang til før. En av våre frivillige driver en Facebook-side med fem tusen polske følgere hvor hun har gitt hjelp knyttet til arbeidstvister, skatt, ikke-utbetalt lønn og lignende. Etter å ha møtt henne i forbindelse med et informasjonsmøte om norsk arbeidsliv som Caritas arrangerte i februar, fant vi ut at vi burte samarbeide. Da vi søkte folk til å holde foredrag om rettigheter for å bekjempe utnyttelse og menneskehandel i arbeidslivet delte hun oppdraget på Facebook-siden og sa «dere har fått hjelp, nå er det på tide å hjelpe andre». Det fungerte veldig bra fordi det var en oppfordring til å gjøre noe konkret, og fordi det traff mange i målgruppen.» forteller hun

Frivillighet under koronakrisen

Caritas har en sterk frivillighetskultur, og Anna-Sofie understreker at de frivillige er kjernen i virksomheten og at det å skape mangfold og inkludere de nye gjennomsyrer alt de gjør. «Uten de frivillige, og særlig de med minoritetsbakgrunn, så kunne ikke vi gjort den jobben vi gjør eller utført noen av våre prosjekter», forteller hun med stor entusiasme. Hos Caritas er spansk, polsk, rumensk, russisk, arabisk, somali og tyrkisk blant arbeidsspråkene, og de frivillige jobber i snitt en hel dag i uken med å bistå innvandrere som søker informasjon på ulike områder. De tilbyr blant annet juridisk hjelp, helserådgivning, rådgivning i arbeidsrelaterte problemer, og aktiviteter som norskkurs på ulike nivåer og jobbsøkerkurs.

I disse dager er ressurssenteret en viktig aktør når det gjelder å dele informasjon om koronaviruset med sine brukere og Oslos befolkning på mange ulike språk.

«Oppdraget ble satt på vent da regjeringen innførte tiltak mot koronakrisen få dager før vi skulle avholde vårt første informasjonsmøte for de polsktalende frivillige som meldte seg til prosjektet med fokus på å bekjempe utnyttelse i slutten av februar. Situasjonen innebærer også at mange av aktivitetene på senteret ikke lenger kan gjennomføres slik de vanligvis er organisert.», forteller Anna-Sofie.

I Caritas hev de seg rundt for å finne digitale løsninger, og viser at tilbudene de frivillige gir er viktige - også i en krisesituasjon. Nå tilbyr de blant annet veiledning via chat og telefon, lager videoer med instruksjoner på ulike språk og mer. I tillegg holder de norskkurs, språkcafe, jobbsøkerkurs og kvinnegrupper via Zoom. Caritas bruker også Facebook-siden sin som en plattform for å dele informasjon og veiledning og for å opprettholde informasjons- og veiledningstjenesten sin, og til å følge opp tilfeller av utnyttelse og menneskehandel i arbeidslivet. De regner blant annet med å få svært mange spørsmål knyttet til NAV, rettigheter ved permittering, og lønnskrav fremover.

Mange frivillige organisasjoner har vist en stor vilje og evne til å omstille seg de siste ukene. Frivillige organisasjoner er en førstelinjekontakt for mange som har ulike behov for informasjon og hjelp, og Frivillighet Norge har samlet noen eksempler her. Dette viser verdien av at vi har frivillige organisasjoner som har bred kompetanse og som er tilgjengelige for de som trenger et sted å henvende seg. Dette krever at man får tak i folk som er engasjerte og vil bidra, og her har Caritas lang erfaring med å rekruttere et stort mangfold av frivillige.

Tips om inkluderende rekruttering

Anna-Sofie er åpen om at hennes strategi har vært å prøve alt, jobbe på og se hva som funker. Men i løpet av årene hun har drevet ressurssenteret har hun samlet noen erfaringer som kan deles med andre frivillige organisasjoner som vil rekruttere på en mer inkluderende måte:

  • Kartlegg kanaler der man kan spre informasjon og for eksempel dele oppdraget på Frivillig.no i.

  • Ta kontakt med nøkkelpersoner i ulike miljøer, og forklar hva du jobber med og be dem spre ordet.

  • Tør å satse på de frivillige og gi dem ansvar. Engasjerte frivillige er den beste rekrutteringskanalen!

Tekst: Nancy Herz, april 2020.
Foto: Herman Ekendahl-Dreyer, for Caritas Norge.