Munnbind med mening

medium-DSC_0078%252520%282%29.jpg

En kald vinterdag i februar rigger deltakere, ansatte og frivillige i LIN - Likestilling, inkludering og nettverk opp stand på Furuset senter. De skal dele ut munnbind til forbipasserende. Da koronapandemien kom måtte organisasjonen tenke nytt.

De som stopper får et håndsydd munnbind og gode råd om smittevern. Kvinnene i LINs arbeidstreningsprosjekt har siden i fjor høst sydd munnbind. Munnbind med mening har mening på mange måter. Gjennom å sy og dele ut munnbind bidrar de til å forebygge smitte og hjelpe oss alle gjennom dugnaden. I tillegg til å lære språk og søm deltar de ulike foredrag i LIN og får tilbud om karriereveiledning og juridisk og psykologfaglig rådgivning. Prosjektet gir dem nettverk som er viktig for å delta i samfunnet, og som øker deres sjanser på jobbmarkedet.

Kvinnene vi snakket med trakk frem at gratis munnbind er viktig for de som ikke har råd til engangsmunnbind. Alle kvinnene som deltok stilte opp frivillig. De fortalte hvor viktig det var for dem selv å delta i prosjektet til LIN. Gjennom Munnbind med mening fikk de en møteplass, mulighet for å lære noe nytt og komme ut av isolasjonen ved bare å være hjemme. –Og LIN hjelper meg også å forstå informasjonen om korona. Når statsministeren snakker får jeg en melding fra LIN der de forklarer det hun sa slik at jeg kan forstå det.

Ingvild Kallevik og Sulaksana Sivapatham er prosjektledere i LIN - Likestilling, inkludering og nettverk og har organisert standen sammen med deltakerne. Utdeling av munnbind ble dekket av midler fra bydel Alna. LIN er en frivillig flerkulturell organisasjon. De jobber med å øke innvandreres samfunnsdeltakelse gjennom aktiviteter og kurs, og for å bedre innvandreres kunnskap om, og rettigheter i samfunnet. LIN er talerør for flerkulturelle minoriteter ved å jobbe interessepolitisk. De ønsker å bygge bro mellom majoritet og minoritet i samfunnet.

Forsiktige deltakere

–Munnbind med mening ble løsningen da prosjektet Lunsj med mening ikke kunne gjennomføres lenger på grunn av smittevernregler. Og vi måtte kutte antallet deltakere ned til 8, sier Sulaksana.

Sulaksana forteller at LIN var raskt ute med å legge aktivitetene sine om til digitale aktiviteter. Mye av aktiviteten i Munnbind med mening de har klart å gjennomføre med fysisk oppmøte, tilrettelagt smittevernregler. LIN er en viktig møteplass og savnet etter møteplasser er derfor stort. –Vi har laget digital språkkafé for å kunne tilby en uformell møteplass i en ellers ensom tid, hvor mange trenger å få praktisert sine norskkunnskaper.

Selv om behovet for å møtes er stort kunne ikke alle deltakerne fortsette. Særlig er transport til og fra kurslokalet en utfordring for de som ikke kan kjøre bil og ikke ønsker å bruke t-banen. Noen av deltakerne i Munnbind med mening var redde for å bli smittet og valgte å trekke seg tidlig for å gi plass til andre kursdeltakere. –Da kommunen frarådet alle fra å bruke kollektivtransport ble det en pause i munnbindkurset. Tiden ble da fylt med andre tema over telefon og digitale flater, som språktrening og karriereveiledning forklarer Sulaksana.

1000 telefonsamtaler

Nettopp telefon har vært et viktig verktøy for LIN det siste året. For å holde kontakt med målgruppen og informere om korona etablerte de en Hjelpetelefon. De har ringt 1000 brukere av LIN. I tillegg har hjelpetelefonen vært åpen hver dag for alle som ønsker å ringe for en prat. Til sammen kunne de ansatte i sekretariatet veilede på 10 språk. Den direkte kontakten bidrar til å sikre at informasjon blir forstått og folk kan få svar på det de lurer på.   –Når råd og regler om smittevern stadig endrer seg er det også stadig behov for ny informasjon, sier Ingvild.

LIN skjønte raskt at mange i deres målgruppe ville bli ekstra sårbare for konsekvensene av pandemien. Mange spørsmål som melder seg i en slik krise. I tillegg til informasjon om smittevern og vaksine har LIN hjulpet til med karriereveiledning og informasjon for eksempel om mulighet for redusert betaling til barnehagen om inntekten til husstanden går ned, noe mange kan oppleve om man blir permittert. LIN samarbeider med en rekke organisasjoner og kan henvise videre til JobbX for karriereveildning, DiMe om spørsmål om rasisme og diskriminering og Insolidum Advokatfirma for juridisk rådgivning. 

Det oppsøkende arbeidet gir LIN verdifull innsikt i hvordan mennesker rammes av koronapandemien. Dette har de videreformidlet i møter med myndigheter, både faste møter med Oslo kommune og samarbeidsmøter på Statsministerens kontor. –Vår daglige leder Rabia Musavi har deltatt på veldig mange innspillsmøter, og blant annet tatt opp at pressekonferanser må tekstes og informasjon oversettes til flere språk, sier Sulaksana. LIN belyste også dette temaet i blant annet Klassekampens artikkel Forstår ikke bergensk.

Brobyggere og nye oppgaver

Brobyggere er et av de andre store prosjektene LIN har. En brobygger har gått kurs hos LIN om norsk samfunns- og arbeidsliv, om tilgang hjelpetilbud og hvordan de kan videreformidle dette til sine nettverk. Kursopplegget ble tilpasset til hvordan være en brobygger under koronapandemien. Brobyggerne har vært viktige støttespillere i LINs arbeid under korona.. De har også tatt opp tema som kommer i skyggen av smitteverntiltakene, som mental helse og vold i nære relasjoner. Og flere av dem har har laget video om smittevern som er delt via LIN sine digitale kanaler, samt spredt videre i brobyggernes nettverk.

LIN har også mange frivillige. Oppgavene har blant annet vært å bidra praktisk på konferanser og andre arrangement. Sulaksana og Ingvild forteller at de nå må tenke nytt om hvilke oppgaver frivillige kan ha. –Hvordan tilrettelegge for frivillige når aktivitetene må foregå ute eller digitalt? Å gjøre ting mer digitalt har også hatt en positiv effekt. Flere får mulighet til å bidra. Å sitte i rullestol blir ikke lenger en så stor hindring for å være Brobygger. Vi ser etter løsninger slik at flere får delta som frivillige og i våre tiltak

Større og sterkere fellesskap

–Koronaen er en stor utfordring, men den har også gjort myndigheter, andre organisasjoner og befolkningen bevisst på verdien av minoritetsorganisasjonene, forteller Ingvild. 

–Vi forstår at vi må hjelpe hverandre. Mange har blitt kjent med LIN på en ny måte, før var vi mest kjent for at vi drev kurs. Vi har blitt kontaktet av mange nye organisasjoner og vi har blant annet fått en samarbeidsavtale med Sosialtjenesten i Nav Sagene. Vi knytter også nye samarbeid med aktører som Skeiv Verden og Salam for å utvide våre tilbud. Arbeidet gjennom Hjelpetelefonen har gitt oss et grunnlag for å se behov og områder vi vil jobbe mer med.

Tekst: Ida Marie Holmin, mars 2021.
Foto: Hedvig Kolboholen.

large-DSC_0049%252520%283%29.jpg